„Razem, a nie obok siebie” Kontynuacja projektu – tym razem na Ukrainie
Joanna Mazurek-Kurzelnik
Wszyscy dobrze wiemy, że podróże poszerzają horyzonty, a bezpośredni kontakt z kulturą, historią i zwyczajami panującymi w danym regionie ma nieocenioną wartość edukacyjną. Projekt „Razem, a nie obok siebie” finansowany przez Polsko – Ukraińską Radę Wymianu Młodzieży doskonale wpisuje się w dzisiejsze priorytety kształcenia młodego człowieka otwartego na różnorodność kulturową i współpracę, myślącego kreatywnie i wykorzystującego swoje talenty.
Głównym koordynatorem projektu polsko – ukraińskiego „ Razem, a nie obok siebie” jest dyrektor ZSO nr 1 w Prudniku – Jadwiga Harasymowicz, a autorkami wniosku o dofinansowanie programu są nauczycielki języka angielskiego: Aleksandra Jasińska i Joanna Mazurek-Kurzelnik.
W dniach od 3 do 9 listopada odbyła się rewizyta naszych uczniów w Nadwórnej na Ukrainie. Druga część projektu była realizowana pod opieką Jadwigi Harasymowicz, Joanny Mazurek – Kurzelnik, Małgorzaty Wytrwał i Benedykta Chałupnika. Pokonaliśmy 700 km aby spotkać się z młodzieżą i nauczycielami zaprzyjaźnionego liceum w Nadwórnej. Program działań był bardzo bogaty. Zaczęliśmy od „Marszu śladami polskości”. Odwiedziliśmy wraz z ukraińskimi uczniami cmentarz w Nadwórnej, porządkowaliśmy groby przodków, zapalaliśmy znicze i przygotowywaliśmy dokumentację fotograficzną, która posłuży nam do przygotowania katalogu polskich mogił i wydania go w formie broszury. Poznawaliśmy także historię miasta Nadwórna i okolic, m.in. udając się do ruin zamku rodu Kuropatwów w Pniowie. Następnego dnia pojechaliśmy do Stanisławowa
(obecny Iwano – Frankiwsk), gdzie młodzież podzielona na grupy szkicowała miejsca związane z historią Polski. Prace uczniów zostały pokazane w Liceum i uświetnią wystawę prezentująca efekty naszej wymiany w Prudniku. Ponadto mieliśmy okazję odwiedzić Centrum Kultury Polskiej, gdzie odbywał się właśnie przegląd najnowszych filmów polskich. Tego samego dnia popołudniu, w lesie nieopodal miejscowości Czarny Las, porządkowaliśmy groby polskiej inteligencji, ofiar nazimu hitlerowskiego (1941 – 1945).
Oprócz historii polskości w dysrtrykcie Nadwirniańskim, poznawaliśmy folklor huculski. Zwiedziliśmy Muzeum Tradycji Huculskich i Muzeum Pisanki w Kołomyji. Młodzież ukraińska uczyła nas podczas warsztatów tańca „kołomyjka”, przebieraliśmy się w tradycyjne stroje ludowe i słuchaliśmy gry na typowych instrumentach huculskich. Wieczorami śpiewaliśmy popularne polskie i ukraińskie piosenki. Efektem tych zajęć jest opracowany śpiewnik polsko – ukraiński.
Poznając historię regionu odwiedziliśmy Muzeum Przemysłu Naftowego w Pniowie. Na tutejszych terenach zaczęto wydobywać ropę i gaz już w XVIII wieku. Metodą pokazu przedstawiono nam kolejne etapy wydobycia i przerobu ropy.
Nie tylko historia była celem naszych zajęć projektowych. Na terenie tutejszego liceum uczestniczyliśmy w warsztatach matematycznych, m.in. „Świat w wielu wymiarach za pomocą wielościanów foremnych” oraz w warsztatach pt. „Demokracja bez granic”.
Ukraińscy gospodarze pokazali nam również piękno uzdrowiskowych okolic Nadwórnej zabierając nas w Karpaty. Mieliśmy sposobność poczuć atmosferę gór w Jaremczy i Bukovelu, malowniczych miejscowościach, do których przyjeżdżają tysiące miłośników sportów zimowych
i wędrówek górskich.
Ostatnim celem naszego programu był Lwów. Uczciliśmy pamięć Polaków pochowanych na Cmentarzu Łyczakowskim i Cmentarzu Orląt Lwowskich. Mimo ulewnego deszczu udało nam się odwiedzić wiele grobów Polaków, tych sławnych i tych bezimiennych.
W trakcie wieczornej gali w dniu 8 listopada, na której obecni byli przedstawiciele władz lokalnych i rodzice młodzieży ukraińskiej, uczniowie polscy przedstawili pantomimę przygotowaną
w Polsce pod kierunkiem nauczycielki Anny Gattnar oraz zaśpiewali polskie piosenki. Uczennica Karolina Kasprzyszak recytowała poezję narodowego poety ukraińskiego Andrjeja Szewczenki.
Wszyscy polscy uczestnicy projektu podkreślają ogromną gościnność ukraińskich nauczycieli i rodzin. Uczniowie doceniają wartość zdobytego doświadczenia i nauki, których nie zapewni im żadna komercyjna wycieczka organizowana przez biuro podróży.