Przedmiotowe Ocenianie z wiedzy o kulturze
ważne od 01.09.2015 r.
1. Zasady Przedmiotowego Oceniania
- Ocena klasyfikacyjna (śródroczna i końcoworoczna) nie jest średnią arytmetyczną ocen uzyskanych w ciągu roku (semestru). Oceny cząstkowe mają różną wagę. Pozwala to odpowiednio docenić wkład pracy ucznia w przygotowanie się do różnych form aktywności, sprawdzenia wiedzy i umiejętności, ponieważ wiadomości i umiejętności wymagające większej wiedzy mają wagę wyższą, a wiedzy mniejszej - odpowiednio niższą. Uczeń tymczasem cały czas monitoruje swoje oceny, ma możliwość ich poprawy, wie, jaki jest poziom jego wiedzy .
- Uczeń nieobecny na teście, sprawdzianie , usprawiedliwiony, pisze ją w terminie ustalonym przez nauczyciela ( do 14 dni).
- Jeżeli nieobecność ucznia w szkole była dłuższa niż jeden tydzień ( 5 dni nauki) i spowodowana była dłuższą chorobą, wypadkiem losowym, to uczeń ma obowiązek zaliczyć dany sprawdzian, test w ciągu dwóch tygodni od dnia powrotu do szkoły. Uczeń sam zgłasza się do nauczyciela, który wyznacza czas i formę zaliczenia sprawdzianu czy testu.
- Jeżeli nieobecność ucznia w szkole trwała do 5 dni nauki , to nauczyciel ma prawo wyegzekwować od ucznia, aby zaliczył dany sprawdzian (formę zaliczenia ustala nauczyciel) na każdej następnej lekcji danego przedmiotu.
- W przypadku jednogodzinnej nieobecności ucznia na sprawdzianie (pracy pisemnej), nauczyciel ma prawo wyegzekwować od ucznia zaliczenie danego sprawdzianu w formie ustalonej przez nauczyciela, na każdej następnej lekcji (niekoniecznie danego przedmiotu), na której uczeń będzie obecny.
- Ilość ocen minimalnych ocen do uzyskania w każdym semestrze i możliwość poprawy oceny z prac pisemnych reguluje WO.
- Ustalona przez nauczyciela ocena niedostateczna końcoworoczna może być zmieniona tylko w wyniku egzaminu poprawkowego w/g zasad ustalonych w Statucie Szkoły. Sposób odwołania się od oceny semestralnej i końcoworocznej regulują przepisy zawarte w WO
- Oceny dłuższych prac pisemnych, wymagających znajomości większego zakresu materiału i kartkówki wpisywane są kolorem czerwonym, , pozostałe oceny kolorem czarnym.
- W dzienniku wpisywana jest waga danej oceny,
- Kartkówka z trzech ostatnich tematów nie musi być zapowiedziana.
- Testy lub sprawdziany obejmujące dłuższą partię materiału zapowiedziane zgodnie z zasadami WO
- Uczeń może być raz w semestrze nieprzygotowany do lekcji, z wyjątkiem zapowiedzianych wcześniej sprawdzianów, jednak musi to zgłosić przed zajęciami. Nauczyciel odnotowuje to w dzienniku i nie ma to wpływu na ocenę końcową. Zgłoszone nieprzygotowanie po wywołaniu ucznia do odpowiedzi pociąga za sobą wpisanie oceny niedostatecznej.
- Jeżeli treści zawarte w pracach domowych będą wskazywały na niesamodzielność (spisywanie informacji zawartych w Internecie,.) wówczas nauczyciel może wpisać z takiej pracy ocenę niedostateczną.
- Termin oddawania prac pisemnych obejmuje okres 14 dni,
2. Cele oceniania osiągnięć uczniów na lekcjach wiedzy o kulturze
Celem oceniania jest gromadzenie informacji na temat postępów ucznia w zakresie:
- znajomości dziedzictwa kulturowego,
- rozumienia tradycji narodowej i europejskiej,
- interpretacji dzieł kultury,
- orientacji w zjawiskach artystycznych we współczesnej kulturze i ich wartościowania.
- uwrażliwiania na piękno.
3. Rodzaje aktywności ucznia podlegające ocenianiu:
Przedmiotem oceniania są wiadomości, umiejętności oraz postawy ucznia na lekcjach języka polskiego, zwłaszcza:
- prace pisemne ( testy sprawdzające wiedzę, sprawdziany, prace domowe ),
- odpowiedź ustna,
- aktywność (praca ucznia na lekcji, praca w grupie, prezentacja,).
4.Testy sprawdzające wiedzę i sprawdziany oceniane są według następującej punktacji:
- celujący 99% - 100% punktów
- + bardzo dobry 98% punktów
- bardzo dobry 86 - 97 % punktów
- + dobry 84 – 85% punktów
- dobry 71 – 83% punktów
- + dostateczny 69 – 70% punktów
- dostateczny 56 - 68 % punktów
- + dopuszczający 54 – 55% punktów
- dopuszczający 41- 53 % punktów
- niedostateczny 40 % i mniej
Zdobyta ilość punktów następnie zostanie przeliczona na oceny według kryteriów zawartych w punkcie 5. Przedmiotowego Oceniania.
5. Przyjmuje się następującą wagę rodzajów aktywności
- testy, sprawdziany z większej partii materiału - waga 4
- praca domowa - waga 2
- odpowiedź ustna, kartkówki, samodzielna prezentacja - waga 3
- aktywność, praca w grupach - waga 2
6. Ustala się na podstawie uzyskanej średniej ważonej następujące oceny:
- celujący 5,51 – 6,00
- bardzo dobry 4, 51 – 5, 5
- dobry 3,51 – 4,5
- dostateczny 2,51 - 3,5
- dopuszczający 1,7 - 2,5
- niedostateczny 1,69 i mniej
7 . Ocenę końcoworoczną ustala się na podstawie średniej ważonej ocen z całego roku.
8 . Ocena otrzymana przez ucznia jest jawna, po odpowiedzi ustnej jest o niej informowany na forum klasy, a prace pisemne po sprawdzeniu oddawane są uczniowi w celu zapoznania się z oceną, popełnionymi błędami czy uwagami nauczyciela. Następnie umieszczane są w teczce, która znajduje się u nauczyciela przedmiotu i oddawane są do wglądu uprawnionym do tego osobom (np. dany uczeń, wychowawca, rodzic, dyrekcja). Uczeń może poprawić daną ocenę, zgodnie z zasadami WO
9 . Rodzice o ocenach uczniów informowania są na spotkaniach z wychowawcą klasy lub nauczycielem przedmiotu.
10 . Cele edukacyjne kształcenia i wychowania.
Kontakt z tekstami kultury ma wspomagać tworzenie własnego systemu wartości ucznia, a także zachęcać go do wartościowania, oceniania, dokonywania wyborów etycznych i estetycznych, samodzielnego podejmowania decyzji, tworzenia tekstów kultury i - w konsekwencji - brania odpowiedzialności za własny rozwój.