Przedmiotowe Ocenianie
i wymagania edukacyjne z biologii
Opracował – Ireneusz Grzegocki
Rok szkolny 2016- 2017
Przedmiotowe ocenianie z biologii w I Liceum Ogólnokształcącym w Prudniku opracowane zostało na podstawie:
1. Rozporządzenia MEN z dnia 7 września 2004 r.
2. Podstawy Programowej z biologii w zakresie podstawowym i rozszerzonym
3. Programu nauczania „Biologia na czasie„ autorstwa Marka Kaczmarzyka- poziom podstawowy
4. Programu nauczania Biologia na czasie autorstwa Urszuli Poziomek- poziom rozszerzony
- I.Zasady przedmiotowego oceniania
- 1.Ocenianiu podlegają wiadomości i umiejętności ucznia.
- 2.Ocenie podlegają wszystkie wymienione niżej obszary aktywności ucznia.
- 3.Oceny są jawne dla uczniajego rodziców. Ocena może być uzasadniana na prośbę ucznia lub rodziców.
- II.Wymagania na poszczególne oceny
Ocena celująca:
-wiedza i umiejętności ucznia znacznie wykraczają poza program nauczania
-uczeń sprawnie operuje pojęciami biologicznymi
-w sytuacjach problemowych nietypowych w pełni wykorzystuje swoją wiedzę i umiejętności, dochodząc do prawidłowych wniosków
-uczeń bierze udział w olimpiadach przedmiotowych (biologiczna, ekologiczna) na szczeblu centralnym
Ocena bardzo dobra:
-wiedza i umiejętności ucznia są w zakresie wymagań dopełniających
-uczeń sprawnie operuje pojęciami biologicznymi, w pełni je rozumiejąc
-w sytuacjach problemowych prawidłowo wykorzystuje swoją wiedzę i umiejętności, dochodząc do prawidłowych wniosków
-uczeń bierze udział w konkursach i olimpiadach przedmiotowych na szczeblu szkolnym i rejonowym
Ocena dobra:
-wiedza i umiejętności ucznia poniżej wymagań dopełniających
-uczeń operuje pojęciami biologicznymi
-w sytuacjach problemowych wykorzystuje swoja wiedzę, ale nie zawsze dochodzi do prawidłowych wniosków
Ocena dostateczna:
-wiedza i umiejętności ucznia w zakresie wymagań dostatecznych
-uczeń operuje pojęciami biologicznymi, ale nie zawsze w pełni je rozumie
-w sytuacjach problemowych stara się wykorzystać swoją wiedzę i umiejętności
Ocena dopuszczająca:
-wiedza i umiejętności poniżej wymagań podstawowych
-uczeń zna pojęcia biologiczne, ale nie zawsze je w pełni rozumie
-w sytuacjach problemowych nie jest w stanie wykorzystać swojej wiedzy i umiejętności
Ocena niedostateczna:
-uczeń nie spełnia kryteriów na ocenę dopuszczającą.
- III.Cele oceniania
- informowanie ucznia o poziomie jego osiągnięć edukacyjnych i jego zachowaniu oraz o postępach w tym zakresie;
- udzielanie uczniowi pomocy w samodzielnym planowaniu swojego rozwoju;
- motywowanie ucznia do dalszych postępów w nauce i zachowaniu;
- dostarczenie rodzicom (prawnym opiekunom) i nauczycielom informacji o postępach, trudnościach
w nauce, zachowaniu oraz specjalnych uzdolnieniach ucznia;
- umożliwienie nauczycielom doskonalenia organizacji i metod pracy dydaktyczno - wychowawczej.
- IV.Kontrakt między nauczycielem i uczniem:
- 1.Ocenianiu podlegają formy:
A/ Odpowiedź ustna:
-obowiązuje materiał z trzech ostatnich lekcji zapisanych w dzienniku
-do odpowiedzi uczeń idzie na środek pracowni z zeszytem
-pierwsza lekcja miesiąca- pytanie ochotnika (znajomość 5 lekcji wstecz)
B/ Kartkówka
-obowiązuje na niej materiał z trzech ostatnich lekcji zapisanych w dzienniku
-kartkówka obejmuje 1-3 pytania z podziałem na grupy
-czas trwania kartkówki – do 15 minut
-kartkówka jest niezapowiedziana
-kartkówek nie poprawia się
-uczeń nieobecny i usprawiedliwiający się nie pisze kartkówki
-uczeń nieobecny nieusprawiedliwiony otrzymuje z kartkówki ocenę niedostateczną
C/ Sprawdzian pisemny
-obejmuje większą część materiału lub cały dział biologii
-zapowiadany z tygodniowym wyprzedzeniem
-podany jest zakres sprawdzianu i forma
-sprawdzian może być: pisemny, test zamknięty lub test otwarty
-podział na grupy
-na sprawdzianach pisemnych dodatkowe pytanie na ocenę celującą (warunek uzyskanie z pozostałych pytań oceny bardzo dobrej)
-punktacje na poszczególne oceny jest podawana w trakcie sprawdzianu
-uczniowie nie obecni na sprawdzianie mają 2 tyg. na zaliczenie materiału
-sprawdzian można poprawić do 2 tyg. od oddania sprawdzianu (z wyjątkiem ocen 5,5+,6)
D/ Zadania domowe
-mogą być w formie pisemnej lub rzeczowej (np. rysunek, schemat)
- zadania domowe dłuższe zadawane są z tygodniowym wyprzedzeniem
-sprawdzane są po tygodniu od zapowiedzenia na lekcji, na sprawdzianie lub odpowiedzi ustnej
- zadania domowe krótkie zadaje się na następną lekcję
E/ Aktywność
-obejmuje aktywność ucznia na lekcji
-udział i zajęcie miejsca punktowanego na olimpiadach i konkursach szkolnych i poza szkolnych z biologii lub pokrewnych
F/ Praca na rzecz pracowni
-praca wykonana w domu, lekcji wolnej lub po lekcjach na rzecz gabinetu,
-przekazanie pomocy lub okazów do pracowni
-punktowana plusem
-trzy plusy to piątka
G/ Mikroskopowanie
-poprawność wykonania preparatów nietrwałych
-jakość i estetyka wykonanych preparatów
-technika mikroskopowania
-umiejętność znalezienia i oznaczenia szczegółów obiektu
-ocenie podlega poprawność i staranność wykonania rysunku spod mikroskopu
H/ Prezentacja multimedialna
-czas na wykonanie minimum 2 tyg.
-brane pod uwagę są walory merytoryczne prezentacji
-walory poprawności językowej ze szczególnym zwróceniem uwagi na nomenklaturę biologiczną
-wartości estetyczne prezentacji
I/ Referat
-czas na wykonanie referatu minimum 2 tygodnie
-brana pod uwagę przy ocenianiu wartość merytoryczna
-obejmuje większą partię materiału z uwzględnieniem jej analizy
J/ Sprawdzian maturalny i matury próbne
-sprawdziany zapowiadane są z tygodniowym wyprzedzeniem w klasach III
-obejmują większe partie przerobionego materiału
-przeprowadzane są w formie testów maturalnych
-wyniku procentowe matury próbnej przeliczane są jak sprawdzian otwarty na oceny
2. Skala punktowa na poszczególne oceny:
sprawdzian - test otwarty test zamknięty sprawdzian pisemny
96%-100% -6 25 pkt -6
86%-95% -5 22-24 pkt -5 18 -20 - 5
74%-85% -4 18-21 pkt -4 14 -17,5 - 4
56%-73% -3 14-17 pkt -3 10 -13,5 - 3
40%-55% -2 11-13 pkt -2 7 - 9,5 - 2
< 40% -1 0-10 pkt -1 0 - 6,5 - 1
3.Wagi poszczególnych ocen:
Sprawdzian(pisemny, test) -3
Odpowiedź ustna -2
Kartkówka -2
Referat-głoszenie -2
Aktywność -2
Sprawdzian maturalny/matura/ -2
Referat nie głoszony -1
Prezentacja wykonana -1
Prezentacja głoszona -2
Zadanie domowe (pisemne) -1
Praca(ogródek, gabinet) -1
Mikroskopowanie -1
4. Uczeń ma prawo do jednokrotnego zgłoszenia nie przygotowania do zajęć w semestrze -nauczyciel odnotowuje to w dzienniku.
5. Zespół klasowy ma prawo do jednokrotnego zgłoszenia nie przygotowania do zajęć w semestrze -nauczyciel odnotowuje to w dzienniku.
6. Na tydzień przed wystawieniem ocen semestralnej/ końcoworocznej nauczyciel nie odpytuje uczniów i nie przeprowadza sprawdzianów.
7. Ocena końcowosemestralna jest średnią ważoną ocen uzyskanych w semestrze.
∑ (WXO) W- waga
------------------------ O – ocena
∑ W
8. Progi punktowe na poszczególne oceny są następujące:
0 - 1,69 → niedostateczny
1,70 - 2,50 → dopuszczający
2,51 - 3,50 → dostateczny
3,51 - 4,50 → dobry
4,50 - 5,50 → bardzo dobry
5,50 - 6,00 → celujący
9. Ocena końcoworoczna jest średnią ważoną ocen z 2 semestrów.
10. Informacje o ocenach uzyskanych w semestrze lub końcowych przekazuje rodzicom wychowawca klasy. Rodzic ma prawo indywidualnie konsultować się z nauczycielem i uzyskać informacje o ocenach
i postępach ucznia.
11. Pozostałe sytuacje reguluje Statut Szkoły w punkcie Wewnątrzszkolne Ocenianie.