Dnia 12.12.2017 roku uczniowie klas humanistyczno- pedagogicznych z elementami psychologii z Zespołu Szkół Ogólnokształcących nr1 w Prudniku oraz klasy trzeciej mundurowej z II Liceum Ogólnokształcącego z ZSR w Prudniku wraz z organizatorką wyjazdu – mgr Marzanną Zawadzką-Ciępką i mgr Katarzyną Szpytko udali się na wykłady i warsztaty do Instytutu Nauk Pedagogicznych Uniwersytetu Opolskiego.
Oficjalnie powitał nas Dyrektor INP prof. Edward Nycz i zaprosił nas do wysłuchania wykładu na temat „Zjawisko tatuażu w realiach polskich więzień” , który poprowadził dr Mariusz Snopek z Zakładu Pedagogiki Resocjalizacyjnej. Przedstawił nam typy oraz funkcje tatuaży wśród osadzonych. Okazało się, że więźniowie nie zwracają uwagi na estetykę, lecz na przekaz i jest to ich manifest emocjonalny. Powodem jego wykonania jest najczęściej chęć przynależenia do jakiejś grupy i jest swego rodzaju mową ciała. Najchętniej skazańcy tatuują sobie: potwory, kobiety, broń, napisy oraz maksymy związane z ich wartościami. Więźniowie wierzą, że wykonane „dzieła” na ich ciele, mają swoistą moc sprawczą oraz są przekonani, że dzięki nim stają się silniejsi, ponieważ tatuaż pozostanie z nimi już na zawsze. Wiedza ta była dla nas bardzo zaskakująca i dała nam wyobrażenie pracy w Areszcie Śledczym.
Następnie odbyła się prezentacja oferty edukacyjnej Uniwersytetu Opolskiego przez studentów i wykładowców. Przeprowadzone zostały również krótkie konkursy wiedzy o studiach, a nagrodą były książki dotyczące zagadnień pedagogicznych. Ponadto w towarzystwie studentów swobodnie zwiedzaliśmy kampus .Po zajęciach otrzymaliśmy także przydatne katalogi informacyjne.
Kolejnym punktem programu były warsztaty, które odbyły się w trzech grupach.
Pierwsza uczestniczyła w zajęciach pt. „Jak uczyć się szybko i skutecznie”- prowadząca: dr E. Lichtenberg- Kokoszka, gdzie uczniowie rozwiązywali szczegółowe testy o sposobie przyswajania wiedzy oraz zdobyli wiedzę o warunków efektywnego uczenia się.
Druga grupa dowiedziała się od pani mgr A. Bąkowska „Jak twórczo spędzać wolny czas” poprzez zajęcia z arterterapii. Uczestnicy wykonywali przedmioty z różnych materiałów. Wszystko działo się w pozytywnej i luźnej atmosferze.
Trzecie warsztaty dotyczyły „Asertywności na co dzień” prowadząca: dr Agnieszka Franczyk, dotyczyły rozwiązywania trudnych sytuacji, na które każdy z nas spotyka się w życiu, gdzie trzeba wykazać się dojrzałością i umiejętnością sprzeciwienia destrukcji poprzez postępowanie według swoich postaw moralnych.
Wykłady wraz z warsztatami były ciekawie poprowadzone, na pewno wykorzystamy zdobytą wiedzę i umiejętności w szkole.
Uczennica klasy pedagogicznej
Angelika Pietryka