Nauczycielki naszej szkoły uczestniczyły w tygodniowym kursie metodycznym w Atenach. Panie Aleksandra Jasińska i Joanna Mazurek-Kurzelnik ukończyły kurs w ramach grantów unijnych z programu edukacyjnego Erasmus+ Mobilność Kadry Edukacji Szkolnej. Kurs miał miejsce w dniach 19.08.2019 – 23.08.2019 i dotyczył nauczania z wykorzystaniem STE(A)M, mikro nauki, gamifikacji, CLIL i flipped klasy.
STEAM to akronim, który powstał od pierwszych liter słów w języku angielskim: Science, Technology, Engineering, Arts i Mathematics. Ideą projektów edukacyjnych STE(A)M jest integracja głównie przedmiotów ścisłych , technologii i inżynierii w jedną całość. W nowoczesnym nauczaniu interdyscyplinarnym stawia się na rozwijanie w uczniach takich cech jak: kreatywność , krytyczne myślenie czy ciekawość świata. W rozwijaniu tych cech ma pomagać nowoczesna technologia bez której trudno wyobrazić sobie kształcenie współczesnego młodego człowieka. CLIL to akronim również pochodzący z języka angielskiego, który oznacza Content and Language Integrated Learning i odnosi się do nauczania takich przedmiotów jak przedmioty ścisłe, historia i geografia w języku obcym. Flipping / flipped Classroom to odwrócona klasa, w której część zadań i treści potrzebnych na następne zajęcia przygotowują uczniowie poza klasą, a na lekcji omawiają wyniki swojej pracy. Nauczyciel nie pełni roli wykładowcy a raczej jest mentorem klasy.
Warsztaty, w których uczestniczyły panie Aleksandra Jasińska i Joanna Mazurek-Kurzelnik miały za zadanie przybliżyć im powyższe metody pracy na lekcjach. Kurs prowadził trener edukacyjny i mentor STEM doktor Petros Georgiakakis, który na co dzień zajmuje się prowadzeniem zajęć i webinariów dla studentów wielu światowych uniwersytetów. Podczas szkolenia miałyśmy okazję praktycznie poznać mnóstwo narzędzi i aplikacji używanych w klasach pracujących w oparciu o powyższe metody.
Pobyt w stolicy Grecji wykorzystałyśmy także na doświadczenie kultury greckiej zwiedzając historyczne miejsca, np. Wzgórze Akropol czy próbując tradycyjnych dań greckich lub rozmawiając z mieszkańcami miasta. W trakcie kursu miałyśmy także możliwość wymiany doświadczeń w pracy nauczycielskiej z nauczycielami z innych krajów europejskich. Takich doświadczeń zawodowych i osobistych nie zdobędzie się z podręczników. Rozwój zawodowy mogą umożliwić właśnie unijne szkolenia Erasmus+, które dają możliwość kontaktu zawodowego z międzynarodową grupą nauczycieli i trenerów. Spotkania takie otwierają nas na różnorodność działań edukacyjnych w krajach Unii Europejskiej a także budują integrację z innymi nauczycielami krajów unijnych. Stajemy się bardziej otwarci na kontakty osobiste i zacieśniania pracy zawodowej.
I pamiętajcie: Kalimera to po grecku dzień dobry.
Joanna Mazurek-Kurzelnik