Rekrutacja '2017
W tym roku również nie ma rekrutacji elektronicznej, wniosek i inne dokumenty składamy w formie papierowej w sekretariacie szkoły - ul. Gimnazjalna 2
Wniosek o przyjęcie do klasy 1-ej | Terminarz rekrutacji |
REGULAMIN ZAWODÓW Z ZAKRESU PIERWSZEJ POMOCY DLA SZKÓŁ ŚREDNICH
O PUCHAR OPOLSKIEGO KURATORA OŚWIATY
pod patronatem honorowym
Kuratora Oświaty Pani Hanny Bilik
Starosty Powiatu Prudnickiego Pana Radosława Roszkowskiego,
Posłanki na Sejm RP Pani Janiny Okrągły
1. Organizatorzy
Organizatorem konkursu jest Zespół Szkół Ogólnokształcących Nr 1 w Prudniku.
Współorganizatorami są:
Klub Ratowniczy RESCUE,
Centrum Edukacyjno-Szkoleniowe RESCUE-SYSTEM Paweł Hoffmann,
Starostwo Powiatowe w Prudniku,
Kuratorium Oświaty w Opolu,
Prudnickie Centrum Medyczne,
Komenda Powiatowa Państwowej Straży Pożarnej w Prudniku,
Komenda Powiatowa Policji w Prudniku
Służba Maltańska w Nysie
2. Uczestnicy
Uczestnikami zawodów są trzyosobowe reprezentacje szkół ponadgimnazjalnych województwa opolskiego.
3. Cel zawodów
Celem zawodów jest:
4. Zakres tematyczny
Zakres tematyczny konkursu obejmuje podstawowe czynności ratunkowe (BLS) przeprowadzane w sytuacji zagrożenia zdrowia i życia przez osoby nie będące pracownikami medycznymi. Zakres ten dokładnie określają wytyczne BLS zgodne z wytycznymi Europejskiej Rady Resuscytacji z 2010 roku. Pełny tekst wytycznych w części dla ratowników pierwszej pomocy przedmedycznej jest dostępny na stronie: http://www.prc.krakow.pl/2010/
Poza tym oceniane będą umiejętności zachowania się w stanach zagrożenia życia i zdrowia związanych ze złamaniami, krwotokami, oparzeniami, urazami głowy, jamy brzusznej i klatki piersiowej, nagłymi zachorowaniami (epilepsja, udar mózgu, nagłe zachorowanie w obrębie naczyń wieńcowych – w tym obsługa AED) oraz w razie wystąpienia wypadków komunikacyjnych.
Przy ocenie brane są pod uwagę podejmowane działania, efekty działań oraz zachowanie na miejscu zdarzenia.
5. Sposób przeprowadzenia zawodów
Zawody składają się z trzech etapów.
Etap pierwszy – szkolny:
Szkoły przeprowadzają wewnętrzne eliminacje wg przyjętych przez siebie rozwiązań. Na drodze eliminacji wyłaniają trzyosobową grupę, która stanowić będzie reprezentację szkoły na etapie drugim i trzecim. Dopuszcza się wybór dodatkowej osoby – rezerwowej, która w sytuacjach losowych zastąpi jednego z uczestników reprezentacji podstawowej (w czasie trwania zawodów udział biorą trzyosobowe zespoły reprezentujące daną szkołę).
Etap drugi – teoretyczny.
Wszyscy uczestnicy rozwiązują test wiedzy z zakresu pierwszej pomocy wg wymagań ujętych w punkcie 4.
Punkty poszczególnych członków zespołu są sumowane. Suma punktów członków drużyny stanowi wynik szkoły. Spośród wszystkich szkół uczestniczących w zawodach 10 szkół, które osiągnęły najwyższą ilość punktów kwalifikują się do finału – etapu trzeciego.
W przypadku małej liczby zgłoszeń zastrzega się możliwość rezygnacji z etapu drugiego kwalifikując wszystkich uczestników do etapu trzeciego.
Etap trzeci – praktyczny.
Trzyosobowe zespoły uczestniczą w pozorowanych akcjach ratunkowych na poszczególnych stanowiskach.
W przypadku małej liczby chętnych organizatorzy dopuszczają mżliwość startu dwóch zespołó z danej szkoły.
W każdym zespole jedna z osób pełni funkcję kierownika, który koordynuje pracę zespołu. Praktyczna część polega na sprawdzeniu umiejętności udzielania pomocy w sytuacjach pozorowanych oraz umiejętności prawidłowego wykonania resuscytacji krążeniowo-oddechowej – przeprowadzonej na fantomie. Zawodnikom może towarzyszyć w charakterze obserwatora opiekun drużyny – zabronione jest jednak pod groźbą dyskwalifikacji pomaganie przez niego drużynie w czasie podejmowanych przez nią działań ratowniczych.
Rodzaje scen pozorowanych na każdym ze stanowisk powinny pozostać nieznane dla każdej z drużyn. Przekazywanie informacji o przypadkach na poszczególnych stanowiskach pomiędzy członkami różnych drużyn jest zabronione pod groźbą dyskwalifikacji całej drużyny.
Podczas scen pozorowanych ocenia się:
bezpieczeństwo ratowników
ratowanie życia i zdrowia
wezwanie kwalifikowanej pomocy
udzielenie pierwszej pomocy
umiejętność samodzielnego działania ratowników
kierowanie zespołem przez kierownika zespołu.
6. Terminy i zgłoszenia
Termin zgłaszania upływa z dniem 07 maja 2014r. Zgłoszenia nadsyłać można:
Drogą elektroniczną na adres:
Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie obsługi JavaScript.
Faxem na numer 77 436 23 16
Drogą listowną na adres: Zespół Szkół w Prudniku; ul. Gimnazjalna 2, 48-200 Prudnik (z dopiskiem „Konkurs Pierwszej Pomocy”)
Zgłoszenie zawierać powinno nazwę zgłaszanej szkoły, listę uczestników z opiekunem (wzór do pobrania na stronie organizatora)
Termin przeprowadzenia etapu drugiego i trzeciego: – 30.05.2014 r. o godz. 900 na terenie Zespołu Szkół Ogólnokształcących Nr 1 w Prudniku (ul. Dąbrowskiego 2). Część praktyczna przeprowadzona zostanie na terenie miasta Prudnika. Drużyna, która spóźni się na start zostaje zdyskwalifikowana.
Ogłoszenie wyników końcowych nastąpi w dniu 30.05.2014r. poprzez wskazanie wyników punktowych poszczególnych szkół. Lista zostanie umieszczona na stronie internetowej Zespołu Szkół w Prudniku
(http://www.lo1prudnik.wodip.opole.pl).
7. Jury
Zawody oceniane są przez zespoły sędziowskie.
W skład każdego zespołu wchodzi:
Ratownik medyczny – przewodniczący zespołu członek zespołu – instruktor pierwszej pomocy, ratownik medyczny lub ratownik FACC.
Skład zespołu posiada karty oceny zawierające szczegółowe kryteria oceny na poszczególnych stanowiskach.
W sprawach spornych głos decydujący ma ratownik medyczny.
Nad przebiegiem zawodów czuwa Sędzia Główny – p. Paweł Hoffmann.
Sędzia Główny jest organem odwoławczym który rozpatruje skargi uczestników i w sprawach związanych z ocenianiem przebiegu zawodów ma głos ostateczny.
Sędzia Główny po konsultacji z członkami zespołu oceniającego może podjąć decyzję o dyskwalifikacji zespołu łamiącego niniejszy regulamin.
8. Wyposażenie stanowisk
Organizatorzy zapewniają środki niezbędne do użycia na poszczególnych stanowiskach (fantomy, AED, kołnierze).
Wyposażenie na wszystkich stanowiskach jest jednakowe i składa się z niezbędnego do użycia na zawodach sprzętu możliwego do użycia przez ratowników pierwszej pomocy przedmedycznej.
Każda z startujących drużyn posiada indywidualne wyposażenie (rękawiczki lateksowe - 5 par dla każdego członka zespołu), długopis, notes. Oraz niezbędne wyposarzenie indywidualne (lista wyposażenie osobistego dostępna na stronie organizatora).
9. Zwycięzcy
Nagrody rzeczowe otrzymują trzy najlepsze drużyny. Wszyscy uczestnicy otrzymują dyplomy.
W razie tej samej ilości punktów w części praktycznej brane są pod uwagę punkty zebrane w części teoretycznej. Jeśli i tu występuje ten sam wynik punktowy pod uwagę brane są punkty przyznane za resuscytację krążeniowo – oddechową.
10. Inne
11. Literatura