PRZEDMIOTOWE OCENIANIE DLA JĘZYKÓW OBCYCH
W LICEUM OGÓLNOKSZTAŁCĄCYM NR 1 W PRUDNIKU
KRYTERIA OCENIANIA
Ocenianie bieżące
Sprawdzanie czterech sprawności językowych w zakresie umiejętności mówienia, pisania, czytania i słuchania oraz gramatykę z leksyką. Ocenianie bieżące obejmuje następujące formy:
- kartkówki z danej jednostki tematycznej- min.3 w semestrze
- odpowiedzi ustne- min. 1 w semestrze
- aktywność ucznia na lekcji (ocena opcjonalna stanowiąca premię) uczeń może ale nie musi otrzymać oceny z aktywności.
Ocenianie okresowe
W trakcie bieżącego oceniania efektów pracy ucznia, jego osiągnięć oraz wkładanego wysiłku stosuje się ocenianie z zachowaniem zasad oceniania wspierającego, dlatego też oceny z pisemnych form sprawdzania wiadomości i umiejętności ucznia uzasadnione są ustnie. Z przedmiotów realizowanych w zakresie rozszerzonym uczeń otrzymuje informację zwrotną w formie pisemnej 2 razy w roku.
Dłuższa forma pisemna kwitowana jest recenzja, zawierającą cztery elementy:
- wyszczególnienie i docenienie dobrych elementów pracy ucznia,
- odnotowanie tego, co wymaga poprawienia lub dodatkowej pracy ze strony ucznia, aby uzupełnić brali wiedzy oraz opanować wymagane umiejętności,
- przekazanie uczniowi wskazówek, w jaki sposób powinien poprawić pracę,
- wskazanie uczniowi sposobu w jaki powinien pracować dalej.
Wystawiając oceny śródroczne oraz roczne, nauczyciele mogą posiłkować się średnią ważoną. Wystawione oceny nauczyciele mają obowiązek uzasadnić w formie pisemnej w dzienniku elektronicznym.
Wymagania edukacyjne niezbędne do uzyskania oceny celującej w klasyfikacji końcoworocznej. Stopień celujący otrzymuje uczeń, który realizuje minimum 3 z wymienionych poniżej kryteriów:
- Uczeń posiadł wiedzę i umiejętności znacznie wykraczające poza program nauczania przyjęty przez nauczyciela w danej klasie.
- Samodzielnie i twórczo rozwija własne uzdolnienie, biegle posługuje się zdobytymi wiadomościami w rozwiązywaniu problemów teoretycznych lub praktycznych uwzględnionych w programie przyjętym przez nauczyciela w danej klasie, proponuje rozwiązanie nietypowe, rozwiązuje także zadnia wykraczające poza program opracowany przez nauczyciela.
- Uzyskał tytuł laureata i finalisty konkursu przedmiotowego w zasięgu wojewódzkim lub ogólnopolskiej olimpiadzie przedmiotowej.
- Osiąga sukcesy w konkursach i olimpiadach przedmiotowych.
Wagi poszczególnych zadań z języka obcego:
Test/ Praca semestralna 8
Sprawdzian 8
Kartkówka 6
Odpowiedz 6
Aktywność 5
Praca pisemna na lekcji 4
Zadanie domowe 3
Uczeń ma prawo zgłosić przed lekcją nieprzygotowanie do lekcji raz w semestrze. Nie uznaje się grupowego nieprzygotowania.
- Uczeń na bieżąco jest informowany o otrzymanych ocenach (po oddaniu pracy przez nauczyciela, po odpowiedzi ustnej).
- Jeżeli nieobecność ucznia trwa do 3 dni (włącznie) uczeń ma obowiązek zaliczyć sprawdzian na najbliższych zajęciach lekcyjnych po powrocie do szkoły.
- W przypadku nieobecności trwającej powyżej 3 dni. Uczeń ma obowiązek napisać sprawdzian w terminie uzgodnionym z nauczycielem (nie dłużej niż 2 tygodnie od powrotu do szkoły).
- Obowiązek dopilnowania terminu spoczywa po stronie ucznia. Nie zastosowanie się do powyższego będzie równoznaczne z wystawieniem oceny niedostatecznej.
- Uczeń może poprawić ocenę niedostateczną z zapowiedzianych prac pisemnych, które wchodzą w skład oceniania okresowego. Ocenę może poprawić w terminie 2 tygodni od momentu otrzymania oceny niedostatecznej. Zarówno ocena z pracy pisemnej jak i z poprawy liczone są do średniej ważonej.
OCENIANIE ROZUMIENIA TEKSTU CZYTANEGO, SŁUCHANEGO, PRAC PISEMNYCH, TESTÓW GRAMATYCZNYCH I LEKSYKALNYCH
Podczas sprawdzania prac ilość przyznawanych punktów przekłada się na procenty. Interpretacja procentów na stopnie szkolne:
100% -ocena celująca (test, sprawdzian, karta pracy)
99- 90% -ocena bardzo dobra
89- 75% -ocena dobra
74- 60% -ocena dostateczna
59- 50% -ocena dopuszczająca
poniżej 50% -ocena niedostateczna
Ocenę celującą wystawiamy, jeśli sprawdzamy oprócz umiejętności wymaganych na poziomie podstawowym, także umiejętności z poziomu rozszerzonego, a więc wykraczające poza program: oddzielenie myśli głównej od drugorzędnych, wskazanie związków między poszczególnymi częściami tekstu, stosowani różnorodnych technik.
Cele ogólne
Według założeń przyjętych w podstawie programowej, celem nauki języka obcego, jest jego opanowanie na poziomie podstawowym, oznaczającym swobodne porozumiewanie się w mowie i piśmie we wszystkich ważnych sytuacjach życia codziennego, tj. w zakresie umożliwiającym przystąpienie do egzaminu maturalnego na poziomie podstawowym, jak również rozszerzonym. Uczniowie powinni być w stanie swobodnie budować zdania w języku obcym wypowiedzi na tematy z życia codziennego i szkolnego. Powinni umieć wyrażać intencje za pomocą różnych środków językowych. Powinni sobie radzić również z tekstami popularnonaukowymi, pisanymi i mówionymi na poziomie szkoły średniej.
Cele wychowawcze
Celem nauki języka obcego jest przygotowanie młodego pokolenia Polaków do uczestnictwa w wielokulturowej i wielojęzycznej rzeczywistości współczesnej Europy, rozwijanie postawy tolerancji i szacunku dla odrębności kulturowych i etnicznych, rozbudzanie zainteresowania dalszymi językami i kulturami. Nauka języka obcego przyczyni się do rozwoju otwartości i tolerancji na problemy innych i stanie się skutecznym instrumentem porozumienia między naszymi narodami.
Cele edukacyjne
Dla języka obcego nowożytnego jako pierwszego języka obcego:
- Rozwijanie i integracja sprawności językowych.
- Przygotowanie do egzaminu maturalnego na poziomie podstawowym oraz rozszerzonym.
- Poszerzenie ogólnej wiedzy.
- Doskonalenie umiejętności samodzielnego uczenia się.
Dla języka obcego nowożytnego jako drugiego języka obcego:
- Opanowanie języka na takim poziomie, który zapewnia możliwość porozumiewania się- minimum komunikacji językowej.
- Posługiwanie się językiem w zwykłych sytuacjach życia codziennego.
- Reagowanie na wypowiedz innych. Rozumienie ich intencji.
- Przygotowanie do egzaminu maturalnego na poziomie podstawowym.
Sposoby sprawdzania
Formy kontroli mogą być ustne i pisemne, mogą one być w formie:
- Testy obiektywne, testy składające się z zadań zamkniętych: wielokrotny wybór, przyporządkowanie, prawda-fałsz
- Testy subiektywne, testy składające się z zadań otwartych: zadania z luką, zadania krótkiej odpowiedzi, zadania rozszerzonej odpowiedzi.
Ewaluacja
Zawiera ona systematyczną kontrolę i ocenę nauczania i uczenia się uczniów w celu podejmowania decyzji odnośnie planowania dalszych procesów edukacyjnych. Ewaluacja może być przeprowadzona w formie rozmowy bądź ankiety uwzględniając pytania: dlaczego? Jak coś zmienić lub ulepszyć?
Należy uczniom również pokazać co potrafią , w czym są dobrzy, aby wzmocnić ich poczucie wartości, co przyczyni się do pozytywnego stosunku do uczenia się.
KRYTERIA OCENY SPRAWNOŚCI MÓWIENIA
6 |
Uczeń:
|
5 |
Uczeń:
Wymowa i intonacja nie sprawiają żadnych trudności w zrozumieniu. |
4 |
Uczeń
Wymowa i intonacja ucznia sprawiają drobne trudności w zrozumieniu. |
3 |
Uczeń
Wymowa i intonacja ucznia czasami sprawiają trudności w zrozumieniu. |
2 |
Uczeń
Wymowa i intonacja ucznia często sprawiają trudności w zrozumieniu. |
1 |
Uczeń jest niezrozumiały albo odpowiada całkowicie nie na temat. |
KRYTERIA OCENY SPRAWNOŚCI PISANIA
Kryteria oceniania wypowiedzi pisemnych na poziomie podstawowym
Treść
W ocenie treści bierze się najpierw pod uwagę, do ilu elementów z polecenia zdający odniósł się w swojej wypowiedzi, a następnie, ile z tych elementów rozwinął w zadowalającym stopniu.
- Jako element, do którego zdający odniósł się w pracy, należy uznać komunikatywną wypowiedź, która w minimalnym stopniu odnosi się do jednego z czterech podpunktów treści polecenia.
- Jako element rozwinięty w pracy należy uznać komunikatywną wypowiedź, która odnosi się do jednego z czterech podpunktów treści polecenia w sposób szczegółowy.
- Zdający nie odniósł się w pracy do elementu wówczas, kiedy nie realizuje podpunktu treści polecenia lub realizuje ten podpunkt w sposób niekomunikatywny.
Spójność i logika wypowiedzi
W ocenie spójności bierze się pod uwagę, czy i w jakim stopniu tekst funkcjonuje jako całość dzięki jasnym powiązaniom (np. leksykalnym, gramatycznym) wewnątrz zdań oraz między zdaniami lub akapitami tekstu. W ocenie logiki wypowiedzi bierze się pod uwagę, czyli w jakim stopniu wypowiedź jest klarowna (np. czy nie jest jedynie zbiorem przypadkowo zebranych myśli).
Zakres środków językowych
W ocenie zakresu środków językowych bierze się pod uwagę zróżnicowanie środków leksykalno-gramatycznych użytych w wypowiedzi.
Poprawność środków językowych
W ocenie poprawności środków językowych bierze się pod uwagę błędy gramatyczne, leksykalne i ortograficzne oraz ich wpływ na komunikatywność wypowiedzi.
Uwagi:
1. Wypowiedź jest oceniana na 0 punktów w każdym kryterium, jeżeli jest:
nieczytelna LUB całkowicie niezgodna z poleceniem LUB niekomunikatywna dla odbiorcy (np. napisana fonetycznie).
2. Jeżeli wypowiedź zawiera 60 słów lub mniej, jest oceniana wyłącznie w kryterium treści.
3. W ocenie poprawności środków językowych w wypowiedziach zdających ze stwierdzoną dysleksją nie bierze się pod uwagę błędów ortograficznych.
Kryteria oceniania wypowiedzi pisemnych na poziomie rozszerzonym(rozprawka, list formalny, artykuł)
Zgodność z poleceniem (Elementy treści i formy)
W ocenie zgodności z poleceniem bierze się pod uwagę elementy treści oraz elementy formy, które zostały zrealizowane w wypowiedzi, oraz jakość realizacji tych elementów.
Elementy treści:
- wstęp: właściwe i adekwatne do tematu rozpoczęcie wypowiedzi
- pierwszy element tematu
- drugi element tematu
- podsumowanie: właściwe i adekwatne do tematu zakończenie wypowiedzi
- fragmenty odbiegające od tematu oraz/lub nie na temat
Elementy formy:
-elementy charakterystyczne dla formy
-kompozycja
-segmentacja
-długość pracy
Spójność i logika wypowiedzi
W ocenie spójności bierze się pod uwagę, czy i w jakim stopniu tekst funkcjonuje jako całość dzięki jasnym powiązaniom (np. leksykalnym, gramatycznym) wewnątrz zdań oraz między zdaniami i akapitami tekstu.
W ocenie logiki wypowiedzi bierze się pod uwagę, czy i w jakim stopniu wypowiedź jest klarowna (np. czy nie jest jedynie zbiorem przypadkowo zebranych myśli, czy wnioski wynikają logicznie z przesłanek).
Zakres środków językowych
W ocenie zakresu środków językowych bierze się pod uwagę zróżnicowanie i precyzję środków leksykalno-gramatycznych użytych w wypowiedzi.
Poprawność środków językowych
W ocenie poprawności środków językowych bierze się pod uwagę błędy gramatyczne, leksykalne, ortograficzne i interpunkcyjne.
Uwagi dodatkowe
1. Wypowiedź jest oceniana na 0 punktów w każdym kryterium, jeżeli jest:
- nieczytelna LUB
- całkowicie niezgodna z poleceniem/tematem LUB
- niekomunikatywna dla odbiorcy (np. napisana fonetycznie).
2. Jeżeli wypowiedź zawiera mniej niż 160 słów, przyznaje się za nią 0 punktów za zakres i poprawność środków językowych.
3. W ocenie poprawności językowej w wypowiedziach zdających ze stwierdzoną dysleksją nie bierze się pod uwagę błędów zapisu.