PRZEDMIOTOWY OCENIANIA
Z FIZYKI
Zespół Szkół Ogólnokształcących Nr 1
w Prudniku
Opracowanie: mgr Ireneusz Czajkowski
I. Podstawy prawne
Przedmiotowe Ocenianie w Zespole Szkół Ogólnokształcących Nr 1 w Prudniku został opracowany w oparciu o:
1.Rozporządzenie MEN z dnia 24 lipca 2015 r. w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych, niedostosowanych i zagrożonych niedostosowaniem społecznym ( Dz. U. z 2015 r., poz. 1113)
2. Statut ZSO Nr 1 w Prudniku
3. Program Wychowawczy Szkoły.
4. Wewnątrzszkolne Ocenianie.
II. Postanowienia ogólne
1. Przedmiotowe Ocenianie jest uszczegółowieniem zapisów Wewnątrzszkolnego Oceniania i dotyczy zasad oceniania uczniów z fizyki.
2. Przedmiotowemu ocenianiu podlegają osiągnięcia edukacyjne ucznia (wiedza i umiejętności).
3. Ocenianie wiadomości i umiejętności oraz postaw uczniów określają cele przedmiotowe w WO, cele nauczania fizyki określone Podstawą Programową, programem nauczania realizowanym w szkole,
4. Przedmiotowe ocenianie osiągnięć edukacyjnych ucznia z fizyki polega na:
a. przedstawieniu przez nauczyciela wymagań edukacyjnych uczniom.
b. sformułowaniu kryteriów i form oceniania osiągnięć ucznia
c. ocenianie bieżącemu, semestralnemu i rocznemu według skali i zasad przyjętymi w WO,
d. przeprowadzeniu egzaminów klasyfikacyjnych, poprawkowych i sprawdzających,
e. ustaleniu rocznych ocen klasyfikacyjnych,
f. realizacji przewidzianych w niniejszym regulaminie poprawiania ocen.
III. Cele nauczania fizyki i astronomii
1. Uświadamianie uczniom uniwersalności zasad przyrody, ukształtowanie umiejętności korzystania z tych zasad w praktyce.
2. Zapoznanie uczniów z najważniejszymi prawami i teoriami fizycznymi.
3. Przedstawienie obrazu świata według współczesnych teorii fizycznych.
4. Wykształcenie umiejętności posługiwania się zdobytą wiedzą do rozwiązywania prostych
problemów w zakresie niezbędnym współczesnemu człowiekowi.
5. Rozwijanie zainteresowań dotyczących wiedzy fizycznej i jej wykorzystania w innych dziedzinach nauki uczniów techniki.
6. Przygotowanie uczniów do korzystania z pozaszkolnych, ogólnodostępnych źródeł informacji (literatura popularnonaukowa, platformy edukacyjne, telewizja, prasa) o fizyce, o odkryciach naukowych.
7. Ukazanie istoty i struktury fizyki jako gałęzi nauki w wiecznym rozwoju, przedmiotu pracy zawodowej lub narzędzia wspomagającego prace zawodową w innych dziedzinach działalności człowieka.
8. Rozwinięcie i rozszerzenie, dla zainteresowanych i uzdolnionych uczniów, zakresu wiedzy
i umiejętności przewidzianego w kształcie ogólnym.
9. Przygotowanie uczniów do egzaminu dojrzałości oraz do podjęcia studiów na kierunkach, na których fizyka odgrywa kluczową rolę.
IV.Skala i forma klasyfikacji semestralnej i rocznej
1.Skala ocen:
Oceny klasyfikacyjne semestralne i roczne oraz cząstkowe oceny bieżące wystawia się
według następującej skali:
a) stopień celujący - cel (6)
b) stopień bardzo dobry - bdb. (5)
c) stopień dobry - db (4)
d) stopień dostateczny - dst (3)
e) stopień dopuszczający - dop (2)
f) stopień niedostateczny - ndst. (1)
2.Obszary aktywności uczniów podlegające ocenie:
a) kształtowanie pojęć i języka fizyki – rozumienie zjawisk otaczającego świata,
b) znajomość praw i teorii fizycznych,
c) umiejętność posługiwania się zdobytą wiedzą do rozwiązywania problemów teoretycznych
i doświadczalnych,
d) stosowanie metod badawczych do rozwiązywania problemów,
e) samodzielne formułowanie i uzasadnienie własnych sądów i opinii w oparciu o posiadane i podane informacje oraz wskazywanie sposobów wykorzystania wiedzy fizycznej do rozwiązywania problemów społecznych i cywilizacyjnych,
f) stosowanie wiedzy przedmiotowej w sytuacjach praktycznych – wykorzystanie wiedzy fizycznej
oraz jej interpretacyjnego charakteru w innych dziedzinach nauki,
g) korzystanie przez uczniów pozaszkolnych ogólnodostępnych źródeł informacji,
h) aktywność na lekcji
i) praca w grupach
j) wkład pracy ucznia
3.Kryteria wymagań na poszczególne stopnie szkolne obejmujące działy fizyki i zawierają:
a) cele operacyjne lub dydaktyczne
b) zakres treści nauczania ujęty w zagadnienia
c) „Uczeń zna(wie)”- wiadomości, które powinny zostać
przyswojone w wyniku realizacji programu nauczania,
d) „Uczeń potrafi (opanuje, wykona, zbada, zmierzy)”- umiejętności o różnorakim charakterze , od elementarnych zastosowań wiedzy (opanuje) poprzez umiejętności czynnościowe (obejrzy, wykona) do interpretacyjnych (potrafi, zbada )
4.Bieżąca kontrola postępów ucznia z fizyki odbywa się w następującej formie:
a) odpowiedzi ustnej
b) odpowiedzi pisemnej
c) oceny pracy na lekcji
d) oceny dodatkowych form aktywności ucznia (przygotowanie materiałów do lekcji,
rozwiązywanie zadania na tablicy, wykonywanie dodatkowych zadań itp.)
e) w każdym semestrze uczeń pisze przynajmniej po 2 sprawdziany z działów fizyki.
5.Zasady przeprowadzania sprawdzianów pisemnych:
a) poinformowanie uczniów zakresie materiału sprawdzianu i wymaganiach jakim będą musieli sprostać na poszczególne stopnie szkolne,
b) ustalenie terminu sprawdzianu z uczniami z tygodniowym wyprzedzeniem
c) jeżeli znajomość terminu sprawdzianu jest wykorzystywana przez uczniów do uchylania się od sprawdzianu (tzw. wagary, ucieczki itp.) nauczyciel ma prawo ustalić
nowy termin bez uzgadniania z klasą,
d) omówienie wyników sprawdzianu w terminie dwóch tygodni (z wyjątkiem świat, ferii, choroby nauczyciela, oddelegowania do innych czynności służbowych) po jego napisaniu
e) uczeń ma prawo do jednorazowej poprawy sprawdzianu pisemnego w terminie 2 tygodni od dnia, w którym sprawdzian został oddany.
6.Sprawdzian wiedzy z szerszego zakresu materiału jest obowiązkowy. Uczeń który jest nieobecny na sprawdzianie, ma obowiązek napisania go w terminie dwóch tygodni po przyjściu do szkoły, w przeciwnym wypadku otrzymuje ocenę niedostateczną.
7.Zwolnienie z przygotowania się ucznia do lekcji:
a) jeżeli brak przygotowania do lekcji był spowodowany dłuższą nieobecnością w szkole (dwa tygodnie i powyżej) z powodów usprawiedliwionych (choroba, przyczyny losowe) uczeń może by nie pytany, ale zobowiązany jest nadrobi zaległości na następną lekcje (w szczególnie uzasadnionych przypadkach w dłuższym terminie, po uzgodnieniu z nauczycielem),
b) nie wystawia się ocen za odpowiedzi ustne, nie przeprowadza się sprawdzianów pisemnych
i kartkówek bezpośrednio po kilkudniowej wycieczce szkolnej,
8. Klasyfikowanie semestralne i roczne :
a) klasyfikowanie semestralne polega na okresowym posumowaniu osiągnięć edukacyjnych
określonych w szkolnym planie nauczani i ustalenia ocen klasyfikacyjnych według skali
określonej w pkt. 1. podziału IV.
b) klasyfikowanie roczne, polega na podsumowaniu osiągnięć edukacyjnych ucznia w danym roku szkolnym z zajęć edukacyjnych określonych w szkolnym planie nauczania i ustalenia ocen klasyfikacyjnych,
c) ustalona przez nauczyciela niedostateczna ocena klasyfikacyjna roczna może być
zmieniona tylko w wyniku egzaminu poprawkowego.
9. Uzupełnienie braków edukacyjnych:
a) nadrobienie zaległości, uzupełnienie braków polega na osiągnięciu przez ucznia wymagań
koniecznych, które umożliwiają mu kontynuowanie nauki,
b) uczeń, który jest nie klasyfikowany, zdaje egzamin klasyfikacyjny zgodnie z przepisami Wewnątrzszkolnego Systemu Oceniania.
c) uczeń, któremu Rada Pedagogiczna wyznaczyła egzamin poprawkowy zdaje go zgodnie z przepisami Wewnątrzszkolnego Oceniania.
V. Postanowienia końcowe:
1.Kryteria nie objęte przepisami niniejszego Przedmiotowego Oceniania regulują:
a) Rozporządzenie MEN z dnia 24 lipca 2015 r. w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych, niedostosowanych i zagrożonych niedostosowaniem społecznym ( Dz. U. z 2015 r., poz. 1113)
b) Statut Szkoły
c) Wewnątrzszkolne Oceniania
d) Zarządzenia Dyrektora Zespołu Szkół Ogólnokształcących Nr 1 w Prudniku.