PROJEKTY
I PROGRAMY


 

 

 


TYTUŁY


 

 
W RANKINGU LICEÓW PERSPEKTYWY 2020
nasze liceum otrzymało
srebrną tarczę !!!
Gratulujemy wszystkim nauczycielom
i maturzystom
to m.in. Wasze wyniki
uplasowały nas na takiej pozycji.
Życzymy dalszych sukcesów !!!

 

 

Fundacja Edukacyjna „Perspektywy” potwierdza, że
I Liceum Ogólnokształcące
im. Adama Mickiewicza w Prudniku
jest wśród 500 najlepszych liceów w
Polsce sklasyfikowanych w Rankingu
Szkół Ponadgimnazjalnych
PERSPEKTYWY 2016 
i przysługuje mu tytuł 
„Brązowej Szkoły 2016”.

PRZEDMIOTOWY OCENIANIA

Z FIZYKI

Zespół Szkół Ogólnokształcących Nr 1

w Prudniku

Opracowanie: mgr Ireneusz Czajkowski

I. Podstawy prawne

Przedmiotowe Ocenianie w Zespole Szkół Ogólnokształcących Nr 1 w Prudniku został opracowany w oparciu o:

1.Rozporządzenie MEN z dnia 24 lipca 2015 r. w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych, niedostosowanych i zagrożonych niedostosowaniem społecznym ( Dz. U. z 2015 r., poz. 1113)

2. Statut ZSO Nr 1 w Prudniku

3. Program Wychowawczy Szkoły.

4. Wewnątrzszkolne Ocenianie.

II. Postanowienia ogólne

1. Przedmiotowe Ocenianie jest uszczegółowieniem zapisów Wewnątrzszkolnego Oceniania i dotyczy zasad oceniania uczniów z fizyki.

2. Przedmiotowemu ocenianiu podlegają osiągnięcia edukacyjne ucznia (wiedza i umiejętności).

3. Ocenianie wiadomości i umiejętności oraz postaw uczniów określają cele przedmiotowe w WO, cele nauczania fizyki określone Podstawą Programową, programem nauczania realizowanym w szkole,

4. Przedmiotowe ocenianie osiągnięć edukacyjnych ucznia z fizyki polega na:

a. przedstawieniu przez nauczyciela wymagań edukacyjnych uczniom.

b. sformułowaniu kryteriów i form oceniania osiągnięć ucznia

c. ocenianie bieżącemu, semestralnemu i rocznemu według skali i zasad przyjętymi w WO,

d. przeprowadzeniu egzaminów klasyfikacyjnych, poprawkowych i sprawdzających,

e. ustaleniu rocznych ocen klasyfikacyjnych,

f. realizacji przewidzianych w niniejszym regulaminie poprawiania ocen.

III. Cele nauczania fizyki i astronomii

1. Uświadamianie uczniom uniwersalności zasad przyrody, ukształtowanie umiejętności korzystania z tych zasad w praktyce.

2. Zapoznanie uczniów z najważniejszymi prawami i teoriami fizycznymi.

3. Przedstawienie obrazu świata według współczesnych teorii fizycznych.

4. Wykształcenie umiejętności posługiwania się zdobytą wiedzą do rozwiązywania prostych

problemów w zakresie niezbędnym współczesnemu człowiekowi.

5. Rozwijanie zainteresowań dotyczących wiedzy fizycznej i jej wykorzystania w innych dziedzinach nauki uczniów techniki.

6. Przygotowanie uczniów do korzystania z pozaszkolnych, ogólnodostępnych źródeł informacji (literatura popularnonaukowa, platformy edukacyjne, telewizja, prasa) o fizyce, o odkryciach naukowych.

7. Ukazanie istoty i struktury fizyki jako gałęzi nauki w wiecznym rozwoju, przedmiotu pracy zawodowej lub narzędzia wspomagającego prace zawodową w innych dziedzinach działalności człowieka.

8. Rozwinięcie i rozszerzenie, dla zainteresowanych i uzdolnionych uczniów, zakresu wiedzy

i umiejętności przewidzianego w kształcie ogólnym.

9. Przygotowanie uczniów do egzaminu dojrzałości oraz do podjęcia studiów na kierunkach, na których fizyka odgrywa kluczową rolę.

IV.Skala i forma klasyfikacji semestralnej i rocznej

1.Skala ocen:

Oceny klasyfikacyjne semestralne i roczne oraz cząstkowe oceny bieżące wystawia się

według następującej skali:

a) stopień celujący - cel (6)

b) stopień bardzo dobry - bdb. (5)

c) stopień dobry - db (4)

d) stopień dostateczny - dst (3)

e) stopień dopuszczający - dop (2)

f) stopień niedostateczny - ndst. (1)

2.Obszary aktywności uczniów podlegające ocenie:

a) kształtowanie pojęć i języka fizyki – rozumienie zjawisk otaczającego świata,

b) znajomość praw i teorii fizycznych,

c) umiejętność posługiwania się zdobytą wiedzą do rozwiązywania problemów teoretycznych

i doświadczalnych,

d) stosowanie metod badawczych do rozwiązywania problemów,

e) samodzielne formułowanie i uzasadnienie własnych sądów i opinii w oparciu o posiadane i podane informacje oraz wskazywanie sposobów wykorzystania wiedzy fizycznej do rozwiązywania problemów społecznych i cywilizacyjnych,

f) stosowanie wiedzy przedmiotowej w sytuacjach praktycznych – wykorzystanie wiedzy fizycznej

oraz jej interpretacyjnego charakteru w innych dziedzinach nauki,

g) korzystanie przez uczniów pozaszkolnych ogólnodostępnych źródeł informacji,

h) aktywność na lekcji

i) praca w grupach

j) wkład pracy ucznia

3.Kryteria wymagań na poszczególne stopnie szkolne obejmujące działy fizyki i zawierają:

a) cele operacyjne lub dydaktyczne

b) zakres treści nauczania ujęty w zagadnienia

c) „Uczeń zna(wie)”- wiadomości, które powinny zostać

przyswojone w wyniku realizacji programu nauczania,

d) „Uczeń potrafi (opanuje, wykona, zbada, zmierzy)”- umiejętności o różnorakim charakterze , od elementarnych zastosowań wiedzy (opanuje) poprzez umiejętności czynnościowe (obejrzy, wykona) do interpretacyjnych (potrafi, zbada )

4.Bieżąca kontrola postępów ucznia z fizyki odbywa się w następującej formie:

a) odpowiedzi ustnej

b) odpowiedzi pisemnej

c) oceny pracy na lekcji

d) oceny dodatkowych form aktywności ucznia (przygotowanie materiałów do lekcji,

rozwiązywanie zadania na tablicy, wykonywanie dodatkowych zadań itp.)

e) w każdym semestrze uczeń pisze przynajmniej po 2 sprawdziany z działów fizyki.

5.Zasady przeprowadzania sprawdzianów pisemnych:

a) poinformowanie uczniów zakresie materiału sprawdzianu i wymaganiach jakim będą musieli sprostać na poszczególne stopnie szkolne,

b) ustalenie terminu sprawdzianu z uczniami z tygodniowym wyprzedzeniem

c) jeżeli znajomość terminu sprawdzianu jest wykorzystywana przez uczniów do uchylania się od sprawdzianu (tzw. wagary, ucieczki itp.) nauczyciel ma prawo ustalić

nowy termin bez uzgadniania z klasą,

d) omówienie wyników sprawdzianu w terminie dwóch tygodni (z wyjątkiem świat, ferii, choroby nauczyciela, oddelegowania do innych czynności służbowych) po jego napisaniu

e) uczeń ma prawo do jednorazowej poprawy sprawdzianu pisemnego w terminie 2 tygodni od dnia, w którym sprawdzian został oddany.

6.Sprawdzian wiedzy z szerszego zakresu materiału jest obowiązkowy. Uczeń który jest nieobecny na sprawdzianie, ma obowiązek napisania go w terminie dwóch tygodni po przyjściu do szkoły, w przeciwnym wypadku otrzymuje ocenę niedostateczną.

7.Zwolnienie z przygotowania się ucznia do lekcji:

a) jeżeli brak przygotowania do lekcji był spowodowany dłuższą nieobecnością w szkole (dwa tygodnie i powyżej) z powodów usprawiedliwionych (choroba, przyczyny losowe) uczeń może by nie pytany, ale zobowiązany jest nadrobi zaległości na następną lekcje (w szczególnie uzasadnionych przypadkach w dłuższym terminie, po uzgodnieniu z nauczycielem),

b) nie wystawia się ocen za odpowiedzi ustne, nie przeprowadza się sprawdzianów pisemnych

i kartkówek bezpośrednio po kilkudniowej wycieczce szkolnej,

8. Klasyfikowanie semestralne i roczne :

a) klasyfikowanie semestralne polega na okresowym posumowaniu osiągnięć edukacyjnych

określonych w szkolnym planie nauczani i ustalenia ocen klasyfikacyjnych według skali

określonej w pkt. 1. podziału IV.

b) klasyfikowanie roczne, polega na podsumowaniu osiągnięć edukacyjnych ucznia w danym roku szkolnym z zajęć edukacyjnych określonych w szkolnym planie nauczania i ustalenia ocen klasyfikacyjnych,

c) ustalona przez nauczyciela niedostateczna ocena klasyfikacyjna roczna może być

zmieniona tylko w wyniku egzaminu poprawkowego.

9. Uzupełnienie braków edukacyjnych:

a) nadrobienie zaległości, uzupełnienie braków polega na osiągnięciu przez ucznia wymagań

koniecznych, które umożliwiają mu kontynuowanie nauki,

b) uczeń, który jest nie klasyfikowany, zdaje egzamin klasyfikacyjny zgodnie z przepisami Wewnątrzszkolnego Systemu Oceniania.

c) uczeń, któremu Rada Pedagogiczna wyznaczyła egzamin poprawkowy zdaje go zgodnie z przepisami Wewnątrzszkolnego Oceniania.

V. Postanowienia końcowe:

1.Kryteria nie objęte przepisami niniejszego Przedmiotowego Oceniania regulują:

a) Rozporządzenie MEN z dnia 24 lipca 2015 r. w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych, niedostosowanych i zagrożonych niedostosowaniem społecznym ( Dz. U. z 2015 r., poz. 1113)

b) Statut Szkoły

c) Wewnątrzszkolne Oceniania

d) Zarządzenia Dyrektora Zespołu Szkół Ogólnokształcących Nr 1 w Prudniku.


ul. Gimnazjalna 2, 48-200 Prudnik, tel./fax +48 77 436 23 16,  e-mail: lo1prudnik@wodip.opole.pl